Aug 1, 2014

Allah Maha Adil

Hari ntah angin ape ntah datang tetiba jadi rajin mengemas handbag. Ceritanya, jumpa balik aku terjumpa my not-too-old-mini-diary sebab kononnya kena letak dalam handbag biar jadi peneman ke mana jua aku berada. Huaaaa, malu nak cita sebenarnya tapi ada pengajaran. So nak cite jugak.

Aku belek-belek diary tu. My first time ever writing diary consistently for 2 months. Selalunya seminggu je paling lama. hahahaha. Written on 02 January 2014:

Pengetua, dtg cpt sikit boleh tak?
Mak, adik mengantuklah. Nak tidur!!!
Yeah, dh keluar bilik Media. Ni list 4 Sina teachers:

BI - T Rahmawati
PSI - Uztaz Aimi
SEJ - Pn Hanizah

Hari ni 'F' tanya 'A', dpt hadiah apa PMR. Yelah, 'F' dpt RM2k. RM1000 dia dah guna utk beli Note III. Jealous weyh. Lagi2 bila dia mention utk kali kedua. Rasa mcm dia saja boost psl tu. Aku tahu tu sebenarnya bkn niat dia. Nk balikkkk. Takde org nak bawak aku balik rumah ke?! Mungkin kali ni, Allah nk bagi aku something yg lagi besar kot. Contohnya, hari tu, 'F' and 'X' jadi QM peringkat kebangsaan. Aku punyalah nangis gila2 sbb tak dpt jadi QM kebangsaan. Rupa-rupanya, Allah nak bgi aku masuk kebangsaan jugak. Bezanya, aku  bukan jadi QM, aku jadi peserta peringkat kebangsaan tau! Allah tu Maha Adil. So mungkin kali ni, 'F' dpt Note III, aku akan dpt lagi best. Aminn...

Tu coretannya. Ingatlah setiap apa yg Allah beri dan tentukan tu mesti ada hikmahnya. Sebagai hamba, kita kena redha dan bersabar sebab di penghujungnya, pasti ada ganjaran yang menanti. Tapi hati mesti kuat, yakin dan sabar. Kalau asyik mengeluh je, macam mana nak dpt. Silap-silap, hati makin merana dan tak tenteram.

Oh ya, lagi satu aku pun tengah try apply perasaan yakin Allah akan bagi yang better bila aku langsung tak dpt tawaran SBP or MRSM time form 4 ni. Mungkin dia org dpt SBP, MRSM etc tapi bila nak masuk universiti nnt ada sth else ke. Mungkin aku dpt overseas top ranking uni dia org tak dpt ke. Bukan nak doakan, tapi hanya menyedapkan hati. Sorry ek korang yg dpt sekolah lain.

Saya Nurul Nadrah Raihah bt Alias memohon ampun dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Kekekeke. jemputlah datang rumah. Saya ada catering Che Mah. Hahaha. Mood raya lagi kannn?

Thanks for reading and assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment