Oct 16, 2013

Project After PMR

Bismillah :)

*Muka tak bersalah dah lama tak update blog*
There is one word after PMR; BORED.
Aku dah terfikir-fikir dah nak buat apa cuti ni. Anyway, aku dah list-kan activity yang rasanya bolehlah kot nak buat time-time bohsan ni.

1. Bisnes cupcake

Red Velvet Cupcake
Inilah cupcake yang aku buat. Ok, tipu jaa. Bertuah sangat kalau aku nak buat. Kira-kira setakat ni, buat kek untung jugakk. Masalahnya, aku nak jual mcm mana? Nak delivery? Sapa nak hantar? Kalau tak delivery, takkan aku nak jual dekat jiran-jiran.Tiap-tiap hari ka depa makan kek? Kalau ya, mereka adalah obesity. Haha. Serious ini lawak!

2. Bisnes tudung

Material: Italian Crepe Silk

Bawal Parsley. Material: Crepe

Gambar-gambar atas ni antara tudung yang aku buat sendiri. Tudung bawal tau. Setakat ni berani buat and pakai sendiri je. Tak berani lagi nak jual. Kecuali ramai yang nak. Bawal parsley tu aku tak pernah gosok dari start jahit sampai sekarang. Nak? Boleh PM Facebook aku. Tapi bukan corak yang samalah.

Pattern tu dah habis kainnya. Kalau bawal plain tu aku boleh buat. Just bagi tau nak warna apa. Nak kain yg sama dengan gambar or nak satin ke.Yelah, bawal satin sekarang kan tengah in. Ni contoh Ifa Liyana pakai.


p/s: Ifa, I curi gamba you naa.
Manis jaa pakai bawal satin ni.

3. Join bengkel-bengkel kemahiran

In my mind dah ada beberapa bengkel:
  • Kursus menjahit. Berpekdah jugakklah at least cuti sekolah aku. Tahun depan dapat jual baju pula. Hihi.
  • Kursus memasak. .Yang ni tak kot. Mak aku pun boleh ajar masak. Mak masak sedap and banyak gila sampai kawan kak Ina cakap dekat mak,  "MakCik, saya duduk tong sampah rumah mak cik pun boleh gemuk"
  • Kelas muzik. Hmmm, best best! *muka excited
  • Kelas kraf. Sapalah nak ajar hang buat kraf, Nadrah? Tangan mcm besi. 
4. Kelas bahasa

OK, ini serious. Aku nak belajar bahasa Mandarin. Ayah pun sokong. Mak pulakk macam tak bagi. Bila tanya, she said "Ikutmu-la nak buak gapo pun" dengan loghat Kelantan-nya. Ahhh, persetankan semua tu.

Kalau tak boleh pun, aku akan belajar Korean sendiri. Dah siap beli buku kauuu! *gaya double A Sabrina pun nak belajar sekali sebab dia nak pergi family vacation. Sab, aku nak ikut kau pergi Korea hujung tahun ni boleh? Duduk cockpit pun aku sanggup. Lol. Heii, duduk cockpit pun, untung-untung dapat ngorat pilot sorang tau!

5. Deco and jual.

Dahlah. Penat aku type. Nah, let the pictures speak. Nampak tak betapa malasnya aku?







These are some ideas. Banyak lagi gambar malas nak masukkan.

6. Tuition subject form 4

Last but not least, tuition subject form 4. What the... Aku punyalah nak elak buku terfikir pulak idea ni. Yang ni mak and ayah laju je setuju. Nantilah mak, adik fikir-fikir dulu.

                                                 *****************************

That's all for now. Tata :))

No comments:

Post a Comment